perjantai 5. joulukuuta 2008

Merirosvoja, kemikaaleja ja anarkiaa

Merirosvous Somalian rannikkon tuntumassa Adenin lahdella on lisääntynyt voimakkaasti tämän vuoden aikana. Useat maat ovat lähettäneet paikalle sota-aluksiaan suojaamaan kauppalaivojen liikennettä - viimeisinpänä EU ja sitä myötä myös muutama suomalainen asiantuntija. Nyt uutiskynnyksen ylittäneellä Adenin lahdella modernit Kapteeni Koukut ovat yrittäneet kaapata tänä vuonna jo sataa laivaa, joista melkein 40 onkin jäänyt heidän käsiinsä.

Nyky-ajan merirosvous ei ole mikään uusi keksintö. Vaarallisia vesialueita on ympäri maailmaa ja erilaiset instanssit ovat listanneet niitä varoituksiksi merenkulkijoille. Perinteisesti Etelä-Kiinan merellä, Malesian rannikolla ja Indonesian saaristossa laivat ovat olleet suurimman kaappausuhan alla, mutta Somalian rannikko on kuitenkin lyhyessä ajassa muuttunut ennennäkemättömän vaaralliseksi. Alue ei käsitä pelkästään aiemmin turvallisuusrajana pidettyä 200 mailin etäisyyttä Somalian rannikosta ja erityisesti kapeaa Adenin lahtea vaan kaappauksia on tapahtunut kaukana Intian Valtamerellä.

Merirosvoudelle Adenin lahti on täydellinen alue. Suezin kanavan valtava liikenne tekee alueella partioiville sota-aluksille mahdottamaksi jokaisen kauppalaivan suojaamisen ja rosvoille sopivia kohteita riittää.

"Somalian lipun" alla toimiville kaappareille kotisatama antaa täydellisen suojan. Koko maa on lähes täydellisessä anarkiassa. Toimivaa keskushallintoa ei ole ollut lähes 20:een vuoteen, eikä siten lakeja tai niiden toimeenpanijoita joilla rosvous voitaisiin estää. Sen sijaan merirosvot toimivat tehokkaasti alueen johtavien järjestäyneiden rikollisverkostojen yhteydessä ja paikallisten klaanien suojeluksessa.

Somalian merirosvous eroaa Kauko-Idän piraateista sillä, että hyvin harvoin kaapatun laivan miehistöä vahingoitetaan. Tämä ei liene osoitus poikkeuksellisesta armeliaisuudesta, vaan siitä että kaikki perustuu lunnasrahoihin joita luonnollisesti saa enemmän silloin kuin miehistö on kunnossa. Samalla myös vältetään provosoimasta mitään tahoa syyttömien ihmisten kuolemilla.

Järjestäytyneen piraattirikollisuuden lonkerot

Välillisesti somalialaiset merirosvot ovat onnistuneet aiheuttamaan erään mielenkiintoisen poliittisen kriisin: Elokuun 21. päivänä kaapparit valtasivat Jemenin eteläpuolella Iranin Islamilaisen tasavallan omistaman, mutta armeijan operoiman varustamon (IRISL) kauppalaivan Iran Denayat. Saalista tutkiessaan merirosvoja alkoi sairastua ja kuolla! Rahtikirjojen mukaan alus kuljettu mineraaleja ja teollisuuden tuotteita. Miehistöltä ei rahdin sisällöstä saatu mitään muuta kuin ristiriitaisia selityksiä.

Välittömästi tiedon tultua julkisuuteen alkoi levitä huhuja "likaisesta pommilaivasta" matkalla Israeliin, Kemiallisista aseista Hizbollahille tai Itä-Afrikan Islamisteille....

Myöhemmin Itä-Afrikan merenkulkujärjestön puheenjohtaja kertoi lastin sisältäneen "kemikaaleja, vaarallisia kemikaaleja...". Laiva oli virallisesti matkalla Nanjingista, Kiinasta Rotterdamiin ja sen oli suunnitelman mukaan tarkoitus kiertää Afrikka, ei siis seilata Suezin kanavan läpi. Lasti oli manifestin mukaan rautamalmia ja teollisuustuotteita saksalaiselle asiakkaalle. Merirosvot määrittelivät laivalle lunnaaat ja kenties ensimmäisen kerran merirosvouksen historiassa kaksi kilpailevaa tahoa korottivat hintaa saadakseen laivan itselleen....USA ja Iran. Lopulta laivan omistaja maksoi alkuperäistä lunnasvaatimusta korkeamaan hinnan ja laiva jatkoi kohti Rotterdamia.

Marraskuun 11.päivänä Iran Denayat saapui määränpäähänsä ja monikansallinen tutkimusryhmä sai todeta lastin olleen alkuperäisen manifestin mukainen.

Mitä siis oikein tapahtui?

Hienosti onnistunut vedätys rosvoporukalta tai sitten lasti vaihtui laivan ollessa kansainvälisen valvonnan ulottumattomissa Somalialaisessa satamassa. Tämän tarinan loppuratkaisu on vielä hämärän peitossa, mutta erikoista on se, kuinka laajalti ja korkealle tasolle tarina "kemikaaleista" nousi. Merirosvojen sanomaa nimittäin levittivät Somalian ja lähialueiden korkeat virkamiehet hyvinkin aktiivisesti...

Miten merirosvot pysäytetään?

Niin kauan kuin Somaliassa ei ole toimivaa keskushallintoa ei mitenkään. Vaikka alueella aloitettaisiin täysimittaiset sotatoimet merirosvoja vastaan ja koko Somalian rannikko asetettaisiin saartoon suurimmat kärsimykset kohdistuisivat tavallisiin ihmisiin, erityisesti niihin jotka ovat YK:n ruoka-avun varassa.

Ei merirosvoillakaan tosin ole kovin suurta kollektiivista vastuuntuntoa omasta maastaan - onhan kaapattujen alusten joukossa myös avustuskuljetuksia heille itselleen (sic). Näyttääkin siltä, että Somalian valtion lisäksi myös kansa on katoamassa ja jokainen on oman onnensa seppä.

Merirosvouksen syy tällä alueella on ääretön köyhyys ja turvattomuus. Siinä missä brasilialaiset pojat favelloissaan alkavat pelata jalkapalloa sen ollessa ainut tie ulos, liittyvät somalialaiset rikollisjärjestöihin, joissa merirosvous näyttää tällä hetkellä antavan nopeimman tien rikkauksiin.

Anarkia

Somaliassa vallitsee tällä hetkellä lähes täydellinen anarkia. Maa on jakautunut ns. keskushallinnon alaiseen "turvalliseen" alueeseen, mutta lähes koko muu maa kuten myös tämä nukkehallinnon alainen alue ovat todellisuudessa paikallisten klaanien päätäntävallan alla.

Tilanne on tulenarka koska klaanien väliset valtataistelut saattavat sytyttää pienempiä tai suurempia sisällisotia (sic!) milloin tahansa. Vahvana oppositiona ovat islamistit, jotka hallitsivat lähes koko maata kunnes Somalian "keskushallinto" Etiopian joukkojen avustamana syrjäytti heidän valtapyrkimyksensä. Tämän vuoden aikana islamistit ovat jälleen ottaneet hallintaansa suurimman osan maata ja ovat pääkaupungin Mogadishun porteilla. Tätä kirjoittaessa Associated Press julkaisi tiedotteen Etiopian joukkojen jälleen ylittäneen Somalian rajan hyökätäkseen Islamistien kimppuun.

Klaanien ja Islamistien keskinäiset suhteet ovat epäselvät - oletettavasti merirosvous on molemmille niin merkittävä liiketoimi ettei siihen olisi odotettavissa muutosta maan sisältä oli hallitsijana kumpi tahansa - sillä erotuksella, että Islamilaisten maiden lipun alla seilaavien laivojen kaappaukset olisivat kiellettyjä. Muutoin Islamistihallinto vaikuttaisi hyvin samankaltaiselta Afganistanissa olleen Talibanin kanssa.

Lähitulevaisuus ei näytä valoisalta. Toimiva ja kansainvälisillä säännöillä toimiva keskushallinto ei ole kenenkään muun kuin tavallisen köyhän kansan intressi. Rikollisuudella saadut tulot pitävät klaanit voimissaan eikä tiukka Shariaan perustuva hallinto Islamistien vaihtoehtona liene yhtään parempi. Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että Somaliasta on tulossa kansainvälisen rikollisuuden keskus - "Villi Länsi" Afrikan sarvessa. Samalla tavallisesta kansasta on tulossa maaton moderni Romaniheimo joka tulee asumaan esikuviensa lailla maattomana ympäri maailman.

Somaliaa ei voida auttaa niin kauan kuin rikollisuudella toimintansa rahoittavat tahot hallitsevat sitä ja maa on jatkuvassa sotatilassa. On käsittämätöntä että tämän annetaan tapahtua kaikkien kansainvälisten järjestöjen silmien alla ja ollaan auttavinaan ottamalla vastaan pakolaisia tai lähettämällä maahan (Klaanien ja rikollisjärjestöjen hallittaviksi) humanitaarista apua. Helsingin Sanomat julkaisi viikko sitten artikkelin jossa kerrottiin 10 naisen valmistuneen maassa lääkäreiksi - ensimmäisen kerran sitten sisällissotien alun. Kuinkahan kauan nuo tuoreet lääkärit mahtavat kehittää uraansa Somaliassa?

Toisaalta Somalia on erinomainen esimerkki siitä mitä anarkistinen valtio ilman keskushallintoa tarkoittaa. Vastaavan valtiotyypin kannattajia kun löytyy Suomestakin ;)

maanantai 24. marraskuuta 2008

Vaalivoitto - Luottamustehtävät odottavat

Vaaleista on kulunut jo hetki aikaa ja parhaillaan Espoossa käydään sisäisiä neuvotteluja Kaupunginhallituksen ja lautakuntien paikkajaosta.

1. varavaltuutetun asema tuo mukanaan pääsyn kaupunginvaltuuston kokouksiin mikäli joku Perussuomalaisten valtuustoryhmästä ei pysty osallistumaan - odotettavissa on siis töitä, mutta sitä vartenhan ehdokkaaksi lähdinkin. Odotan myös lautakuntapaikkaa, mutta se selviää vasta "poliittisten vääntöjen" jälkeen - toivottavasti Joulukuun alkupuolella.

Vaalit menivät osaltani yli odotusten koska lähdin mukaan niin myöhään ja työkiireet häiritsivät kampanjaa - tällä hetkellä motivaatio on kuitenkin korkealla!

Siirsin Uuden Suomen vaaliblogissa kirjoittamani tekstit tänne yhdeksi kokonaisuudeksi - jatkossa keskityn tämän sivuston kautta yleismaailmallisiin asioihin ja mahdollisesti jatkan politiikan tekemistä tuossa palvelussa.

Vaalikeskustelut löytyvät täältä.

Kiitokset vielä kerran kaikille äänestäneille!

perjantai 3. lokakuuta 2008

Vaalit lähestyvät - Vaalikoneet

Tulevissa kunnallisvaaleissa vaalikoneiden oletetaan vaikuttavan äänestäjien päätöksiin enemmän kuin perinteinen mainonta.

Seuraavista linkeistä löydät omat vastaukseni:

Yleisradion vaalikone

MTV3

Länsiväylä

Äänestysnumeroni Espoossa on muuten 291.

torstai 25. syyskuuta 2008

Kirjoituksia Uuden Suomen vaaliblogissa

Kuntavaalien alla keskitin kirjoitukseni Uuden-Suomen vaaliblogiin.

"Järjen valoa kukkahattujen varjosta"

Ohessa kirjoittamani tekstit:

Nukkumalla rakennat naapuriisi vedenpuhdistamon

22.9.2008 16.36 | Jani Tiainen |

Julkinen keskustelu on käynyt kiivaana siitä miksi ihmiset eivät innostu vaaliuurnille kunnallisvaaleissa.

Ainakin Espoolaisilla varsinkin jos asuinpaikka on Blominmäki, Eestinkallion, Sammalvuoren tai Harmaakallion lähistö olisi syytä käyttää velvollisuuttaan tänä vuonna. Esiselvitykset hankkeesta ovat jo pitkällä ja uskon, että moni edellä mainituilla alueilla asuva kaupunkilainen ei ymmärrä mitä on tulossa. Hankkeen viralliset sivut kertovat asiallisesti projektin etenemisestä, mutta varsin harvalukuinen on ollut tuo aktiivisten joukko joka on omaa aluettaan puolustanut. (Sammalvuoren Suojelutoimikunta ja Pro Eestinkallio)
Kysymys on siis valtavasta vedenpuhdistamosta jolla Espoo aikoo jatkossa puhdistaa myös ympäryskuntien jätevesiä. Lähiympäristölle haitat ovat merkittävät ja erityisesti pitkään kestävä rakennusvaihe tulee tuomaan mukanaan vaativia räjäytystöitä ja vilkasta työmaaliikenetta. Vaihtoehtona on nykyisen Suomenojan puhdistamon laajentaminen joka olisi poissa valmiiksi rakennettujen asuinalueiden läheisyydestä ja jossa ei tarvitsisi tuhota tärkeää puistoaluetta.

Nyt kannattaa siis katsoa kunnasta riippumatta ketä äänestää ja mitä siellä valtuustossa on suunniteltu nykyisen kauden aikana. Itse aion taistella Eestinkallion ja Sammalvuoren puolesta. En suostu luonnonläheisten asuinalueiden tuhoamiseen koska rakennuspaikka ilman näitä toimenpiteitä on olemassa (Suomenoja).

Kaikki eivät ole samaa mieltä, joten nukkukaa vaan vaalit yli, kyllä rekat ja räjäytystyöt sitten herättävät ;)
”Kokoomuksen Merran ja keskustan Rossin mielestä Sammalvuori on sopivin paikka jätevedenpuhdistamolle…”


Proaktiivinen toiminta tulee halvemmaksi kuin tulipalon sammuttaminen

23.9.2008 15.23 | Jani Tiainen |

Olen tänään vastannut ainakin kahdessa vaalikoneessa kysymykseen: ”Pitäisikö nuorilla olla mahdollisuus / parempi mahdollisuus koulupsykologin tai kuraattorin vastaanotolle?”.

Viimeisimmät uutiset Pohjanmaalta kertonevat että pitäisi, todellakin pitäisi! Jokainen tällainen tapaus on ikävä todistus siitä, että nuorten psykologisen tuen tarve on suurempi kuin tarjonta. Kuinka monta kyyneltä säästyisi ja kuinka moni nuori elämä säilyisi jos todella pyrittäisiin hoitamaan asioita.

Jokelan tapahtumien jälkeen keskusteltiin ja voivoteltiin pulaa siellä ja toista täällä. Jokohan nyt voitaisiin alkaa toimia? Toisaalta tämähän menee niin, että siirretään ongelman syyt sivummalle ja mietitään voisiko tapahtuma saada alkunsa jostain väkivaltaisesta tietokonepelistä? Jossain nousee jo varmaan huomenna ajatus siitä, että ampuja ampui kuin ase oli niin helppo saada. Todennäköisesti kuulemme vielä kimitystä, että väkivalta pitää kieltää ja aseet takoa auroiksi…

Ja mitään muuta eivät nuoret tarvitse kuin huolenpitoa. Mahdollisuuden puhua ja purkaa ongelmiaan. Tukea vanhemmilta, jotka voivat myös olla avuntarpeessa kun kriisi on syvimmillään. Joidenkin poliitikkojen on liian helppo keksiä salaliittoteorioita väkivaltaviihteesta tai tarkkuusammunnasta vaikka kaikki tietävät, että syyllisiä olemme me, jotka emme ole vaatineet riittävästi resursseja nuorten henkiselle hyvinvoinnille.

Voimia kaikille tragedian uhreille


Syylliset ammuskeluun löydettiin nopeasti… jatkoa edelliseen kirjoitukseen

23.9.2008 17.37 | Jani Tiainen |

Ei mennyt tuntia siitä kun kirjoituksessani vaadin todellisia toimia nuorten henkisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Nyt kuitenkin syyllinen Pohjanmaan tragediaan näyttää löytyneen… Tiukentakaa aselakeja huutaa kukkahattu siellä ja täällä. Itse pääministerikin jo ehti siitä sanomaan.

En väitä etteikö nuorten lupakäytäntöä voitaisi tiukentaa, mutta SE EI OLE perimmäinen syy näihin tapauksiin. Se on helppo ja varma vastaus, poliittisesti korrekti sanoma jonka voi hyvillä mielin lausua.

Poliitikot tekevät sen siksi, etteivät halua lupautua nuorten psyykkisten hoitojen laajennusten puolestapuhujiksi. Sehän maksaa ja jos vielä joutuu kääntämään takkiaan niin menee poliittisia pisteitä. Kukkahatut taas sanovat sen siksi, koska eivät ajattele asiaa yhtään pintaa syvemmältä.

Mutta mikä on se muutos joka saa suomalaiset nuoret toimimaan niinkuin nyt on tapahtunut (kahdesti). Aseita sai aikoinaan vielä helpommin kun nyt. Jostain kumpuaa niin järjetön paha olo että ollaan valmiita lopulliseen ratkaisuun, silti en ymmärrä miten kouluampuminen voi olla kenenkään harkitsema tapa lopettaa elämänsä, ja siinä sivussa monien muiden. Itse uskon, että tämänkaltaiseen toimintaan valmis ihminen on niin vakavasti sairas, että se pitäisi tavalla tai toisella pystyä huomaamaan - resurssit aiemmin mainituissa nuorten psykologisissa hoidoissa ovat kuitenkin niin pienet että niin vain ei käy.

Minun on myös tavattoman vaikea ymmärtää jos vanhemmilla ei ole mitään käsitystä lapsensa suunnitelmista (Jokelassa) - ehkä heillekin olisi syytä tarjota parempia työkaluja tällaisten asioiden huomaamiseen.

Voimia kaikille joiden läheiset joutuivat tänään kärsimään.

Kommentit:

  • 23.9.2008 18.09 |

    Pääministeri Matti Vanhanen on pelokkaan laumansa kellokas

    Poliittinen näkökykynsä ei ole parantunut Baltic Star-artikkelinsa julkaisun jälkeen 30.7.1985 Suomenmaa-lehdessä. Pääteema oli tuolloinkin hiljaa rivissä ja Baltian maiden itsenäisyyspyrkimysten mitätöinti. Ko. artikkeli on nettihaulla haettavissa mm. http://kavkaz.fi matti vanhanen osiossa. Asioita ei tarvitse vääristellä: Riittää mitä pääministerio on kirjoittanut mm. Baltic Star-artikkelissaan.
    Asenteensa ei eroa mitenkään siitä, eikä mitä toi esiin vuosi sitten aseiden laittamista yhteisiin varastoihin. Sen ampui alas metsästäjien edustajatkin tosi kalliina ja riskaapelina hankkeena.

    Seppo Lehto Tampere

    PS: Tämä verilöyly ja joukkomurha mikä tapahtui Kauhajoella voi yhtä hyvin tapahtua Tampereella - Mitä teemme ettei niin käy?

  • Arsi Ikonen kommentoi:
    23.9.2008 18.12 |

    Mitä mieltä PS on SKP:n ehdotuksesta lyhentää yleistä työaaikaa palkkatasoa leikkaamatta? Jäisikö vanhemmille ehkä enemmän aikaa perheelleen ja vähenisikö perheiden pahoinvointi tällä keinolla?

  • Jani Tiainen kommentoi:
    24.9.2008 12.07 |

    ”Mitä mieltä PS on SKP:n ehdotuksesta lyhentää yleistä työaaikaa palkkatasoa leikkaamatta? Jäisikö vanhemmille ehkä enemmän aikaa perheelleen ja vähenisikö perheiden pahoinvointi tällä keinolla? ”

    Enpä usko että ratkaisu olisi näin yksinkertainen. Jos omat vanhemmat eivät ole huomanneet mitään merkkejä vakavasta henkisestä sairaudesta vuosien ajalta tuskin tunti-pari päivässä näihin ääritapauksiin vaikuttaisi, toiseksi tämä Kauhajoen mies ei asunut enään kotonaan. Jokelassa taas perhe vaikutti aivan tavalliselta. En toisaalta ihmettele etteivät opettajat/koulupsykologit tai kaverit voineet aavistaa mitään jos omilla vanhemmilla (Jotka lähtökohtaisesti tuntevat oman lapsensa parhaiten) ei ollut mitään käsitystä niistä asioista joita lapsen päässä on liikkunut.

    Mitä sitten lapsuudessa on tapahtunut kun ihminen päätyy tällaiseen tekoon? Mikäli sairauden perimmäinen syy sieltä löytyy - lienevät traumat yhtä lähes yhtä äärimmäisten olojen tulosta kuin lopputulos.

    Syyt ovat syvemmällä kuin aseenkantoluvassa, internetissä tai 8-tuntisessa työpäivässä. Jokin yhteiskunnan moraalissa on särkynyt. Toivon, että metsä nähtäisiin nyt puilta ja alettaisiin tosissaan miettimään mikä syrjäyttää nuoria miehiä yhteiskunnasta ja todellisuudesta sen sijaan, että etsittäisiin liian yksinkertaista ratkaisua.

  • Arsi Ikonen kommentoi:
    24.9.2008 22.13 |

    Kiitos tästä analyysistä. Olen samaa mieltä siitä, että pelkkä aseenkantolupien myöntämispolitiikkaan puuttuminen on vain oireiden hoitoa. Tarvitaan siis syvällisempää analyysiä ja keskustelua. Ratkaisu ei varmastikaan ole yksinkertainen,mutta jotain konkreettisia ehdotuksia on heitettävä keskustelun nuotioon.

Anne Holmlund löysi syyllisen Kauhajoen tapahtumiin - Jatkoa edelliseen…

24.9.2008 23.13 | Jani Tiainen |

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) mukaan poliisin toiminta Kauhajoella on annettava syyttäjän tutkittavaksi. Näin saadaan puolueeton näkemys asiaan, perustelee sisäministeri.”

Tarkkaanottaen ministeri on vaatinut surmaajaa edellisenä päivänä kuulustelleen poliisin päätä vadille. Tämähän ei takavarikoinut murhaajan asetta. Voin vain kuvitella missä syyllisyydentuskissa tuo kyseinen poliisi jo nyt on. Uskon, että hän toimi täysin niiden ohjeiden ja valtuuksien - sekä lakien mukaan mitkä hänelle oli annettu. Sillä koulutuksella ja ymmärryksellä mikä hänellä on.

On helppo sanoa, että ase olisi pitänyt takavarikoida, mutta jos olette nähneet videot ja tunnette Suomen lakia asia ei ole aivan yksinkertainen. Ihmisen omaisuuden takavarikointi, oli sitten kyseessä auto, ase tai televisio ei onnistu ilman vakavaa epäilyä rikoksen suunnittelusta. Jokelan tapauksesta huolimatta kovin ei moni ei voinut uskoa, että niin kävisi uudestaan. Youtube-palvelussa on ollut vaikka minkälaista viestiä näiden tapahtumien välillä ja tähän asti kaikki (Luojan kiitos) huonolla huumorilla tehtyjä. Psykopaatti joka on onnistunut harhauttamaan omat vanhempansa ja koulukaverinsa on varmasti esiintynyt kuulusteluissa niin vakuuttavasti ettei kovin moni alan ammattilainenkaan olisi pystynyt sanomaan mitä hän aikoo tehdä.

Ilmeisesti Yli-oppilasmerkonomi Holmlund tuntee lain pykälät niin hyvin, että kykenee asettamaan varmsti täysin murtuneen poliisin syytetyn rooliin. Tällä logiikalla nimittäin auto voitaisiin takavarikoida henkilöltä joka internet-videossaan puhuu kolareista tai kaahailusta. Holmlundin toiminta on siinä mielessä kuvottavaa, että hän yrittää kaikin keinoin näyttää pätevältä ja suojata omaa virkaansa. Erovaatimuksia ja syytöksiä hänen epäpätevyydestään on esitetty korkeammaltakin taholta. Vallanhimoinen poliitikko voi pahimmillaan olla kuin haavoitettu petoeläin.

Surullista koko tapahtumassa on myös se, miten erilaiset ihmiset ja ryhmät käyttävät tilannetta omien pakkomielteitensä levittämiseen. Korppikotkat nousivat välittömästi llmaan jakamaan epistolaa käsiaseiden kieltämisestä. Samat ihmiset jotka ovat vaatineet sitä aiemminkin. Yhteiskunta ei koskaan toimi tehokkaasti jos kaikki yrittävät käyttää tilannetta omien asioidensa ajamiseen sen sijaan, että pyrittäisiin oikeasti miettimään mistä kaikki johtuu.

Kukaan ei voi tosissaan väittää, että tämä tai aiempi tapaus johtuisi siitä, että henkilöt saivat luvallisen aseen. Näiden ihmisraunioiden päässä oli niin monta asiaa pielessä, että ase oli vain yksi väline toteuttaa järjetön teko. Vaikka kaikki Suomen urheiluaseet säilytettäisiin bunkkerissa tai taottaisiin auroiksi, sellaisen tosissaan haluava löytää sen enemmin tai myöhemmin - tai käyttää jotain muuta välinettä kuten Myyrmannissa aikoinaan. Myös armeijassa näille henkilöille suorastaan tyrkytetään ase ja opetetaan vielä käyttämään sitä. Jos lopullinen ratkaisu sairaassa mielessä on valmis, puolustusvoimain väline on myös huomattavasti tehokkaampi.

Ja entäs se raskas metallimusiikki? Taas uutisoitiin laajasti Kauhajoen murhaajan sellaista kuunnelleen. Ja sotapelit tietokoneella, taidettiin mainita jopa kyseisen pelin nimi, jota hän edellisen kerran oli pelanut. Suomessahan tapahtuu murhia aika paljon suhteessa väestöön, en ole kuitenkaan koskaan kuullut minkälaista musiikkia keski-ikäiset tappajat olivat kuunnelleet ja mitä harrastuksia heidän vapaa-aikaansa kuului…

Näin media nostattaa epäolennaisuuksia tärkeiden asioiden yläpuolelle…

Mielestäni tärkein kysymys on se, miten pystyisimme löytämään tämänkaltaiset psykopaatit joukostamme? Voi olla, että he olivat syrjäytyneitä eikä tyttöystäviä liiemmin näkynyt, mutta pelkkä syrjäytyminen ei taida riittää 1o ihmisen kylmäveriseen murhaan ja laukaukseen omaan ohimoon. Valitettavasti nämä henkilöt (Jokelassa ja Kauhajoella) ovat olleet erittäin vakavasti sairaita. Meidän on tunnistettava heidät ajoissa, tarjottava apua ja järjestettävä mahdollisuus jatkuvaan hoitoon.

Ampuma-aselaki vaatii täydennyksen luvan hakijan henkisen tilan määrittämiseksi, sekä välittömän kiellon mikäli lähihistoriassa on merkkejä minkäänlaisesta väkivallasta tai uhkailusta - tai epävakaasta psyykkeestä.

Tämä vaatii paljon rahaa yhteiskunnalta, tiukkoja ja rohkeita päätöksiä poliitikoilta sekä yhteistoimintaa kaikkien asiaan liittyvien instanssien välillä. Toivoisin poliitikoilta kärsivällisyyttä ja selkärankaa. Harkitsemattomat irtopisteiden keruuyritykset syyttämällä epäolennaisia asioita tai oman pesänsä puolustaminen kyllä muistetaan.

  • Lisäys 29.9. Jussi Halla-Ahon yhteenvero aselakikeskusteluun. Linkki

Lintupongausta - Tänään kuitenkin vain korppikotkia

25.9.2008 16.43 | Jani Tiainen | Yleinen

Maatamme kohdanneen kriisin seuraaminen on viime päivinä ollut poikkeuksellisen mielenkiintoista! Kuntavaalien läheisyys on tehnyt Kauhajoen tragediasta irtopisteitä keräävien poliitikkojen temmellyskentän. Valitettavan moni asia käsittelevä teksti - oli se sitten blogi, tiedote tai irtonainen kommentti on tarkoitettu vain äänien kalastamiseen.

Kirjoitin jo aiemmin lyhyitä näkökulmia miten omia agendojaan ajavat henkilöt hyökkäsivät haaskalle koulun vielä savutessa. Surulliseksi minut tekee se, että todellakin hyvin harva näkökulma haluaa oikeasti selvittää mitä voisimme tehdä ettei vastaavaa enään koskaan tapahtuisi?

Tämän päivän pohjanoteeraus tuli demarien puolesta. Punaruusukorppikotkat leijailivat haaskalle ja keksivät oivan idean! Suomeen tarvitaan nettipoliisi! Tämän hetkisillä resursseilla mitä poliisillamme on, kyseinen ehdotus niin epärealistinen kuin vain voi olla. Sen lisäksi, että virkavaltamme resursseja haaskataan nettisensuuriin, pitäisi Suomen poliisivoimien nyt aloittaa koko internetin valvominen.

Lyhyesti tuosta nettisensuurihankkeesta niille jotka eivät siitä vielä tiedä:
”Keskusrikospoliisi (KRP) ylläpitää estolistaa, joka on tarkoitettu lapsipornografisia kuvia sisältävien sivustojen sensurointiin. Estolista on kuitenkin paljastunut sisältävän kaikkea muuta kuin lapsipornografisia sivuja. Poliisin estolistalla on ollut valtavasti sivuja joilla ei ole mitään tekemistä lapsipornon kanssa ja suurin osa sivuista sijaitsee ulkomailla. Poliisi ei tiedota sivujen ylläpitäjille mikäli johonkin nettiosoitteeseen pääsy on kielletty.” Olisi kaikkien etu, että lapsiporno saataisiin poistettua verkosta, mutta koko tarinan ydin onkin se, ettei se ole mitenkään teknisesti mahdollista ja äärettömän helppo kiertää. Lisää lukemista aiheesta täällä ja täällä.

Valtionhallinnon tuottavuusohjelman takia poliisin virkoja joudutaan vähentämään jopa 600-700 vuoteen 2011 mennessä.

Ja sitten joku ehdottaa että pitää perustaa nettipoliisi. Toivottavasti joku SDP:n puoluehallituksesta lukee tämän, voin nimittäin kertoa, että internetti on muutakin kuin youtube-palvelu ja verkkosivujen määrä pelkästään Suomessa taitaa olla hieman liian suuri kenenkään seurattavaksi. Koko maailman sivumäärää ei kukaan pysty edes kertomaan, mutta Googlen mukaan se noin triljoona(!). En ymmärrä mitä se nettipoliisi oikein siellä verkossa valvoisikaan? Ilmeisesti yksi konstaapeli aina yhtä keskusteluryhmän reaaliaikaista huonetta kohden?

Minua satuttaa se, että heitetään ilmaan tällainen ”äkkimakea” ajatus joka voi saada jonkun ihmisen ajattelemaan että nyt demarit välittävät meistä! Mutta kun siinä ajatuksessa ei ole mitään järjen häivää, ei pienen pientä totuuden siementäkään se on mielestäni törkeää harhauttamista ja haaskalla käyntiä.

Kommentit:

  • Teemu Lahtinen kommentoi:
    25.9.2008 16.52 |

    Kaikki totalitaristiset systeemit ovat ennemmin tai myöhemmin kaatuneet valtavaien valvonta- ja kontrollikoneistojen resurssien hukkaamiseen. Toisaalla kovasti puhutaan huoltosuhteesta, mutta sitten paniikissa ollaan luomassa valtavia mutta turhia orgaaneja valvomaan kansalaisia. Ehkä Suomen tämän hetkinen ilmapiiri antaa aavistuksen siitä, mitä Yhdysvalloissa koettiin loppuvuonna 2001.

    Ehkä toivoa on vielä ja pelastajaksi saattaa hyvinkin tulla byrokratia ja sen rauhaiset rattaat. Ehkä Suomen lainsäädännöllinenhitaus tällä kertaa toimii kansan eduksi ja paikallinen sovellutus PATRIOT Actistä jää näkemättä. Ehkä.

    Tuskin.

    Valitettavasti.

  • Esa Helander kommentoi:
    25.9.2008 18.21 |

    Eikö omasi sitten ole? Ja tämä minun kommenttini?

  • Jani Tiainen kommentoi:
    25.9.2008 19.04 |

    Jos ymmärrän kysymyksesi oikein Esa Helander, siis sen että tarkoitatte minun ja sinun viestiesi olevan Kauhajoen tragedian hyväksikäyttöä - sitä mitä olen itse kritisoinut olette toki teoreettisesti oikeassa.

    En ole kuitenkaan kritisoinut sitä, että asiasta keskustellaan, vaan sitä millä tavalla. Olen neljässä lyhyessä kirjoituksessani, jotka asiaa sivuavat yrittänyt tuoda esiin niitä asioita jotka minun moraalini ja ymmärykseni mukaan ovat väärin.

    1) Haluaisin, että mietittäisiin asiaa pintaa syvemmältä sen sijaan, että heitellään ilmaan ”ratkaisuehdotuksia” kuten esim. käsiasekielto.

    2) Vältettäisiin totaalisen järjettömiä irtopiste-aloitteita joihin eivät edes niiden tekijät usko. (tai sitten olen todella huolestunut)…viittaan näihin nettipoliiseihin.

    3) Ei taivasteltaisi oppositiosta miten surkeasti hallituspuolue on Jokelan tragedian jälkeen viimeisen vuoden aikana keskittynyt tähän ongelmaan. Eli ei verhoiltaisi puhdasta puoluepolitiikkaa tähän keskusteluun.

    * Lisäksi Holmlundin suorat syytökset murhaajaa edellisenä päivänä kuullustellutta poliisia kohtaan olivat mielestäni jo epäinhimillisiä.

    Poliittisen uskottavuuden rakentaminen tai vaikka äänten kalastelu on ikävässäkin tilanteessa mielestäni täysin hyväksyttävää, mutta silloin se täytyy tehdä rakentavalla tavalla.

    Sanotaan että ”Jyvät erottuvat akanoista” - ehkä näiden blogien lukijat myös huomaavat kuka haluaa vain otsikoihin, kenellä ei ole kompetenssia tai kuka ymmärtää mistä on kysymys.
    Kriisitilanteissa ihmisten parhaat ja pahimmat puolet tulevat usein esiin. Tämä kriisi koskee koko Suomea.

    Minä en tiedä mitään yksiselitteistä tapaa tai muutosta jolla Jokelaa ja Kauhajokea ei enään koskaan tapahtuisi. USKON kuitenkin tietäväni, että tämä asia on niin monisyinen ja murhaajan elämä usean yhteensattuman summa ettei ongelmanratkaisu tule olemaan helppo.


Sananvapautta vähennettävä

30.9.2008 18.46 | Jani Tiainen |

Miksi ihmiskuntaa ja ihmisyyttä yleisesti vihaava henkilö saa levittää aatettaan vapaasti ilman pelkoa rangaistuksesta?

Suomessa on jo kokemusta erittäin hyvin toimivasta prosessista jolla vihamieliset ja uhkaavat aatteet kitketään pois.
Lisäksi näiden toimenpiteiden ei ole katsottu millään tavalla vähentävän suomalaisten perusoikeuksia.

EU:ssa on tehty jopa ehdotus, jossa seuraavilla kriteereillä voitaisiin aloittaa ankarat toimenpiteet:

* julkinen yllytys väkivaltaan tai vihaan
* julkiset loukkaukset tai uhkaukset
* kansanmurhien tai ihmisyyttä vastaan tehtyjen rikosten julkinen hyväksyminen
* rasistisia tai ksenofobisia ilmauksia sisältävien kirjoitusten, kuvien tai materiaalien levittäminen
* rasistisen tai ksenofobisen ryhmän johtaminen (ryhmällä tarkoitetaan vähintään kahdesta henkilöstä koostuvaa järjestäytynyttä organisaatiota)

Vähemmistövaltuutettu Mikko Puumalainen on tehnyt pitkän päivätyön pyrkiessään poistamaan yllämainitut kriteerit täyttävän materiaalin ja käyttäytymisen. Sarjamurhaajiin ja heidän ajatuksiinsa verrattuna suhteellisen vaatimattomat kriittiset kirjoitukset ovat päätyneet oikeuteen.
Miksi yhtä kansanryhmää ei saa kritisoida, mutta kollektiivisesti koko ihmiskuntaa saa? Kolmas pykälä ”… ihmisyyttä vastaan tehtyjen rikosten julkinen hyväksyminen…” kieltää sellaisenaan jopa koulusurmaajien ihannoinnin jollaista on ollut omien tragedioidemme taustalla.
Koska toiminta on hyväksyttyä ja tehokkaaksi havaittua, ehdottaisin lisättävän vähemmistövaltuutetun toimivaltaa kaikkea ihmisyyttä koskevaa vihamielistä toimintaa vastaan.

Kommentit:

  • Markus Jansson kommentoi:
    30.9.2008 18.59 |

    Kirjoituksesi pursuaa käsittämätöntä ihmisvihaa ja halua polkea perustavaa laatua olevia ihmisoikeuksia. Sananvapaus on oikeus, joka mahdollistaa kaikki muut oikeudet demokratiassa. Kun sananvapaus korvautuu joidenkin ihmisten käsityksellä siitä, mikä on soveliasta sanoa, ollaan kuin demokratiassa jossa on oikeus äänestää vain tiettyä puoluetta.

    Benjamin Franklin sanoi aikanaan:
    ”He who gives up freedom for safety deserves neither.”

    Olen täysin samaa mieltä. Jokaiselle, joka ei sananvapautta kaipaa, suosittelen pikaista muuttoa Kiinaan tai Pohjois-Koreaan, maahan, jossa sananvapautta ei tarvitse pelätä, koska sitä ei ole.

  • Johannes Nieminen kommentoi:
    30.9.2008 21.25 |

    Markus ei nyt tainut ymmärtää ironiaa?

  • Jani Tiainen kommentoi:
    30.9.2008 21.49 |

    Markuksella meni nyt vähän ohi…

    Meillähän siis on jo olemassa täysin vastaava sananvapautta rajoittava laki. Se suojelee vähemmistöjä ja pyrkii estämään rasismia. Ainoastaan sanamuotoa tarvitsee muuttaa. Markuksen kannattaa tutustua vaikka seuraaviin kirjoituksiin jos ei ole ollut tietoinen nykytilanteesta:

    http://www.halla-aho.com/scrip…tonta.html

    http://www.halla-aho.com/scrip…uusta.html

    Kirjoittaja Jussi Halla-Aho on sananvapauden edelläkävijä - hänen huolellisesti rakennetut kirjoituksensa kuvaavat varsin hyvin yhteiskuntamme kaksinaismoraalista tilaa. Jussi on ehdokkaana Helsingissä.

    http://www.halla-aho.com/scripta/

    Olen sitä mieltä, että jos sananvapauttamme jo nyt poljetaan niin, ettei edes asiallinen kritiikki vähemmistöjä kohtaan ole mahdollista olisi oikeus ja kohtuus että sillä voitaisiin suojata koko väestöä (vähemmistöt ja enemmistöt mukaanlukien)

  • Markus Jansson kommentoi:
    30.9.2008 23.38 |

    Kyllä minulta meni melkoisesti ohi. Niin varmasti monelta muultakin lukijalta.

  • Lehto Seppo aluepalauttaja, historioitsija kommentoi:
    30.9.2008 23.53 |

    Tuohan oli kuin suoraan valtionsyyttäjä Mika Illmanin syytteestä minua kohtaan 5-7.5.2008 jolloin vaati minulle 2.5 vuotta vankeutta ehdottomana. 30.5.2008 Tampereen käräjäoikeus korkkasi tuomiona 2 vuotta 4 kk + 3 kk = 2 vuotta 7 kk ehdottomana ko. ironia-aiheistasi

    Joten vaikea on tuota ironiaa oikein ymmärtää, kun mitkä tahansa älyttömät vaatimukset menevät sukkana läpi.

    Seppo Lehto Tampere

  • Markus Jansson kommentoi:
    1.10.2008 1.34 |

    > Joten vaikea on tuota ironiaa oikein ymmärtää, kun mitkä
    > tahansa älyttömät vaatimukset menevät sukkana läpi.

    Juurikin näin.
    Muistaakseni Mikko Ellilä kirjoitti asiasta blogissaan ”Päivän Pahkasika”, että huumorilehti Pahkasika joutui lopettamaan toimintansa todellisuuden muututtua huumorilehteä naurettavammaksi.

    Nykyään on hyvin vaikea ymmärtää mikä on ironiaa ja sarkasmia ja mikä ei, kun todellisuus on niin umpihullu ja naurettava. Etenkin mitä tulee kaikkeen mamu ja monikulttuurisuuskeskusteluun (no joo, kyllä viherhörhötkin osaavat tämän sekoilun). Mitä typerämpi ja kauempana reaaliteeteistä oleva asia, sitä varmemmin sitä joku vakavissaan esittää.

    Artikkelia voi aivan hyvin lukea huomaamatta siinä ironian häivääkään. Pelottavaa.

  • lakimiesleskinen kommentoi:
    1.10.2008 8.56 |

    >Artikkelia voi aivan hyvin lukea huomaamatta siinä ironian häivääkään. >Pelottavaa. Nykyään on hyvin vaikea ymmärtää mikä on ironiaa ja >sarkasmia ja mikä ei, kun todellisuus on niin umpihullu ja naurettava

    Uskoisin että kirjoittajan tarkoitus on HERÄTTÄÄ lukija ymmärtämään todellisuus. Herättää hänet aiheuttamalla vahva adrenaliinipiikki. Kun suutuksissaan vapauteen uskova suomalainen lopulta ymmärtää, että radikaali kirjoitus on nykypäivän sananvapautta siirtyy ironia sivuun. Seppo Lehdolle ja Mikko Ellilälle aihe on jo ollutkin puhdasta reaalitragediaa.

    Pelottavaa on myös se, miten kritiikki totalitaarista sensuuria kohtaan vaietaan kuoliaaksi.

    Olisiko vähemmistövaltuutettu ollut asialla?

    http://keronen.blogspot.com/20…-hyvn.html

    …mutta internetin ihmeellinen maailma…

    http://74.125.39.104/search?q=…=firefox-a

    Mielestäni Tiaisen, Halla-Ahon ja Kerosen kaltaiset ihmiset jotka pystyvät lähestymään aihetta älykkäästi ilman meuhkaa tai uhoa ovat tärkeä voimavara. Liian suorasukaiset pullistelijat eivät saa sanomaansa koskaan läpi epäolennaisten asioiden viedessä ’järkevän ihmisen’ huomion toisaalle.

  • Jani Tiainen kommentoi:
    1.10.2008 9.54 |

    Sanotaan että ”Todellisuus on tarua ihmeellisempää”. Aika harva sananvapauden puolesta puhuja edes tietää miten tiukka sensuuri maassamme itse asiassa on. Kerosen tapaus on tosiaan viimeisin esimerkki.

    Hyvä että kirjoitus herätti ajatuksia.

    En todellakaan kannata sananvapauden rajoittamista - Mutta on toisaalta älytöntä, että seinähullut psykopaatit saavat toteuttaa itseään samalla kun valtion kustantamat ”valtuutetut” jahtaavat ”virheellisiä” mielipiteitä netissä.

    Olen onnellinen mikäli kirjoitus herätti jonkun aiheesta tietämättömän.


Vyöhyketerapiaa ja poikittainen linjattomuus - Joukkoliikenne

6.10.2008 13.19 | Jani Tiainen |

Miten saamme julkisen liikenteen houkuttelevaksi vaihtoehdoksi?

Tulevien vaalien alla joukkoliikenne on noussut yhdeksi pääpuheenaiheeksi. Ei mikään ihme, sillä 50 kilometrin säteellä pääkaupungista asuvista jopa 40% käy siellä töissä.

Millä joukkoliikennettä saataisiin markkinoitua ihmisille enemmän? Mikä tekisi julkisesta liikennevälineestä houkuttelevamman kuin esimerkiksi oma auto? Ruuhkat lisääntyvät kun autojen määrä kasvaa. Vaikka teknologia kehittyy koko ajan ilmansaasteet ovat ongelma ainakin Kehäteiden varsilla asuville ja ruuhkassa autoissaan istuville.

Julkisen liikenteen puolesta puhujat käyttävät usein argumentteinaan vain ilmansaasteita ja keppinä ruuhkamaksuskenaariota.

Mitäs jos ajateltaisiin asiaa asiakaslähtöisesti? Millä toimenpiteillä autoilija kokisi itse julkisen liikenteen niin houkuttelevaksi, että alkaisi käyttää sitä vapaaehtoisesti yksinomaan parempana vaihtoehtona?

Perustavaa laatua olevia ongelmia näen Espoolaisen perspektiivistä kaksi kappaletta:

  1. Poikittaisliikenteen vaihtoehdot ja kapasiteetti eivät ole riittävällä tasolla.- Poikittaisliikenne Espoosta Helsingin keskustaan kyllä toimii, mutta pohjoisiin lähiöihin tai Vantaalle ei juurikaan pääse menemättä Helsingin keskustan kautta. Jokeri-linja on ollut erittäin toimiva avaus - huolimatta hyvästä palautteesta ja runsaista liikennemääristä linjojen määrä on kuitenkin jäänyt pääasiassa yhteen (550) kuntien rajat ylittävään. Jokeri-linja perustettiin jo vuonna 2003 - ainoastaan yksi lisälinja on sen jälkeen aloitettu ja sekin lähes samalle reitille ruuhkahuippuja tasoittamaan.
  2. Lippujen hinnat ovat korkeat.- Lippujen hinnat eivät ole houkuttelevat. Erityisesti läheltä kuntarajoja ostettuna seutulippu maksaa reilusti enemmän kuin oman auton käyttö. Tapiolasta Ruoholahteen työmatkansa tekevä säästää kustannuksissa eikä hänen tarvitse kärsiä ruuhkasta kuin lyhyt matka Länsiväylää - omalla autollaan.

Ratkaisu

Suunnitelmat Raide-jokerista ja uusista Jokeribussi-linjoista pitäisi saada nopeasti toimintaan. Metro tulee varmasti lisäämään julkisen liikenteen osuutta omalla vaikutusalueellaan, mutta se ei ratkaise kuin yhden reitin ongelman. Riittävä määrä poikittaisia bussilinjoja helpottaisi tilannetta nopealla aikataululla. Helsingin pitkittäisliikenne toimii hyvin - sitä käyttää jopa 40% kaupunkiin tulevista. Vastaava poikittaisliikenteen osuus on 10%.
Ihminen käyttää julkista liikennettä mikäli matka pysäkille on kohtuullinen, vuoroväli lyhyt ja matkan kokonaiskesto vastaa omalla autolla tehtyä.
En usko kovin monen Espoolaisen tekevän työmatkaansa Vantaalle bussilla mikäli reitti vaatii vaihdon Helsingin keskustassa ja kestää toista tuntia.

Pääkaupunkiseudun kehyskuntien, erityisesti Espoon ja Vantaan pitäisi integroida julkinen liikenne Helsingin kanssa. En usko, että olisi mahdotonta saada kaikkien kolmen kunnan joukkoliikennettä samaan järjestelmään. Saavutettavat edut olisivat kiistattomat:
Joukkoliikenteen tariffit voitaisiin jaksottaa vyöhykkeittäin ja sisäinen- sekä seutuliikenne tukisivat kitkattomasti toisiaan. Samalla päästäisiin eroon kuntarajojen aiheuttamasta seutulipusta joka on asettaa eri alueilla asuvat täysin epätasa-arvoiseen asemaan lippujen hinnoissa. (YTV tekee juuri tutkimusta asiasta http://www.ytv.fi/FIN/tietoa_y…_09_30.htm).

Ihminen käyttää julkista liikennettä mikäli matkan hinta on kilpailukykyinen verrattuna omaan autoon ja se pystyy kokonaisuutena tarjoamaan yhtä joustavan ja kannattavan tavan liikkua. Moni autoilija käyttäisi varmasti enemmän joukkoliikennettä ja vaihtaisi ruuhkassa seisomisen vaivattomaan bussimatkaan jos se tehtäisiin hänelle houkuttelevaksi.

Voitaisiin kokeilla porkkanaa kepin sijaan.

Kommentit: (Julkaisen poikkeuksellisesti myös Vesa Häckin kirjoituksen vaikka hän itse sensuroi minun kommenttini omiin teksteihinsä useaan kertaan) PS. Vesa, Screeshotit on tallella.

  • lakimiesleskinen kommentoi:
    6.10.2008 14.27 |

    Täysin samaa mieltä!

    Asun itse Rööperissä ja käyn päivittäin töissä Tapiolassa. Kuukauden seutulippu tekee jokaista työpäivää kohden n.4.5 € - Tämän vielä pystyn hyväksymään, mutta ollessani vuorotteluvapaalla kertalippu 3.80€ oli kohtuuton. Suomen julkisen liikenteen hinnat ovat yksi Euroopan korkeimmista.

    Lisäksi joudun kävelemään 800 m yhteen suuntaan Helsingissä. Pakkasella tai räntäsateessa lohkolämmittimen päässä auto tuntuu varsinkin talvella vastustamattomalta.

    Pikku cityautoni muuten kuluttaa tuolla yhteen suuntaan 9.5 km:n matkalla huomattavasti vähemmän kuin lippujen hinta. Voisin toki saivarrella ja kertoa auton kokonaiskustannusten (Vakuutukset, huollot, arvonalennus yms.) olevan toki aivan toisenlainen summa, mutta ihmisille välitön kustannus on merkittävämpi kuin teoreettinen kustannuslaskelma.

    Kuningasajatus houkuttelevasta julkisesta liikenteestä on mielestäni oiva. Julkinen liikenne on tietyllä tavalla palveluammatti ja sen käyttäjät asiakkaita.

  • Vesa Hack kommentoi:
    7.10.2008 0.31 |

    Hei
    Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi julkisen liikenteen kehittämistarpeista. Mielestäni kuitenkin ruuhkamaksua voidaan periä autoilijoilta niillä reiteillä, joilla on toimiva joukkoliikenne.

  • Satu Laine kommentoi:
    7.10.2008 21.41 |

    Kukkahattutädin metroajatuksia voi lukea blogistani. Omistan kirjoitukseni kaikille pääkaupunkiseudun liikenneratkaisuista kiinnostuneille, Sinullekin ;)

  • Jani Tiainen kommentoi:
    9.10.2008 9.50 |

    Hienoa että olemme asiasta jokseenkin samaa mieltä!

    Ruuhkamaksut näen kuitenkin tarpeettomina autoilijoiden rahastamiskeinoina varsinkin jos julkisen liikenteen laajemmalla tarjonnalla saamme pysymään ruuhkahuiput aisoissa.

  • Mia Saarelma kommentoi:
    9.10.2008 12.14 |

    Ruuhkamaksuista tulee luopua !
    Hyvä, olen samaa mieltä.

    Tilastoja vääristää se, että autottomat ihmiset helposti puoltavat ruuhkamaksuja tai ne, joilla ei ole asiaa ruuhkamaksualueiden sisälle.

    On ihmisiä ja yrityksiä, joiden on pakko liikkua. Elintarvikkeiden kuljetus, korjaajat, taksiautoilijat, ym. Ihmiset kuitenkin haluavat, että palvelut ovat joustavia. Ruuhkamaksut nostaisivat palveluiden hintoja.

    Ruuhkamaksujen maksajiksi voivat joutua ryhmät, joilla ei ole mahdollisuuksia valita muita kulkutapoja (esim. invalidit)!

    Joukkoliikennettä tulisi kehittää houkuttelevammaksi muilla keinoin, kuten juuri lippujen hintoja laskemalla tai antamalla tietyille ryhmille jopa ilmaiset matkat, kuten eläkeläisille, lapsille ja nuorille alle 20 - vuotiaille.

  • Tiina Pursula kommentoi:
    10.10.2008 22.34 |

    Minäkin kannatan raide-jokeria ja poikittaisten yhteyksien lisäämistä ja lippujen hintojen alentamista.

    Ongelmana poikittaisyhteyksissä on että kehätiet ovat tällä hetkellä niin ruuhkaiset ja niiden lähialueet niin hajanaisesti rakennetut, että bussimatkat venyvät paljon pidemmiksi kuin automatkat jos pyritään siihen etteivät kävelymatkat pysäkille ole pitkiä ja vaihtoja ei ole. Jokerilla asiaa on autettu linjaamalla se osin omalle reitilleen Kehä ykköstä seuraillen. Vastaavaa mallia olisi otettava laajemmin käyttöön. Tämä tietysti on kallista, ja kysyisinkin mikä sinusta olisi paras keino rahoittaa nämä toimenpiteet ja mahdollistaa pokittaisliikenteen kohtuulliset matka-ajat kun et kannata ruuhkamaksujen käyttöönottoa?

  • Jani Tiainen kommentoi:
    12.10.2008 16.09 |

    Liikenteen erityisverot (ajoneuvovero, moottoriajo-neuvovero, auto- ja moottoripyörävero sekä polttoainevero) ovat olleet huimassa kasvussa samaan aikaan kuin määrärahoja esim. teiden kunnossapitoon on vähennetty.

    Jo tähän asti vain murto-osa liikenteen tuottamista vero-varoista on käytetty sen itsensä toiminta-olosuhteiden parantamiseen. Taustalla suurin ongelma lienee se, ettei kunta saa suoraan mitään liikenteen verotuloista vaan ne menevät valtion kassaan ja sieltä jaetaan harkinnan mukaan.

    Olen olettanut ruuhkamaksujen tarkoituksen olevan ns. ”turhan autoilun” vähentämisen liikenteestä ruuhakaisimpina aikoina ja motivointi (kepillä) käyttämään julkista joukko-liikennettä. …Tosin en usko että kukaan muutenkaan ajoittaa huviajelunsa aamuruuhkan aikaan. Onko taustalla siis taas yksi autoilijan rahastuskeino????

    Mikäli ruuhkamaksut ovatkin taas yksi keino rahoittaa jotain toista instanssia, kuten ymmärsin tässä tapauksessa julkista liikennettä, se on häpeällistä omalla autollaan liikkuvia kohtaan.

    Rahoitus julkisen liikenteen parantamiseen tulkoon jo siitä ylijäämästä joka autoverojen kautta valtiolle jää liikeenteen parannusprojektien jälkeen.

    raide-jokeri kulkee varmasti ruuhkasta huolimatta omia kiskojaan, linja-autoilla on omia bussikaistojaan joita voidaan harkinnan varaisesti lisätä. Kokemukseni ruuhka-ajan bussiliikenteestä kertoo ainakin minulle, että julkinen liikenne pääsee muutamaa pullonkaulaa (lähinnä väliaikaisia rakennustyömaita) mainosti autojonojen ohi.

  • Tiina Pursula kommentoi:
    12.10.2008 21.55 |

    Minustakin olisi hienoa jos valtio panostaisi enemmän pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tukemiseen. Vihreät ovat tätä ajaneet ja on mukavaa kuulla että perussuomalaisetkin ovat asian kannalla. Nythän on saatu 5 miljoonaa euroa uutta tukea valtiolta, mutta tämä ei tietenkään riitä kovin pitkälle niin merkittävään parannukseen kuin mistä tässä on puhuttu. Ongelmana kuitenkin on, että näitä päätöksiä ei tehdä valtuustoissa. Jos valtionpolitiikan tasolla asia ei jostain syystä etene, parannukset jäävät tulevalla vaalikaudella tekemättä ellei ole tarjota rahoitusinstrumentteja joista valtuusto voi itse päättää.

    Ruuhkamaksut ovat rahoituskeino, josta kunta voi itse päättää ja joka ei alenna kunnallisia peruspalveluja tai pakota kunnallisveron nostoon tai lainanottoon. Voidaan ajatella, että kun joukkoliikennettä merkittävästi parannetaan ja sitä kautta ihmiset siirtyvät enenevissä määrin sitä käyttämään matka-ajat nopeutuvat oleellisesti kaikilla. Eli ne jotka tällöin edelleen haluavat autoilla ruuhka-aikaan ruuhkamaksun maksamalla saavat huomattavasti sujuvamman matkan ja realistisen vaihtoehdon autoilulle. Tämä toimii hyvin esimerkiksi Keski-Euroopassa ja Tukholmassa. Ruuhkamaksuilla on myös muitakin etuja, kuten ilmansaasteiden ja meluongelmien väheneminen.

  • Jani Tiainen kommentoi:
    13.10.2008 16.53 |

    Ilmansaasteet ruuhkamaksujen perusteena samoin kuin meluhaitat ovat kuin ampuisi kärpästä tykillä - asiaa kannattavien argumentteja ilman varsinaista yhteyttä. Olen tästä kirjoittanutkin aiemmin:

    http://jani.blogit.uusisuomi.f…tonmuutos/

    Julkisen liikenteen tuen pitää tulla valtiolta, joka on ensi kädessä vastuussa myös suurista tiehankkeista, ilmansaasteista ja lähes kaikista suuremmista asioista jotka tähän liittyvät.

    En ymmärrä miksi kunnallisten peruspalvelujen alentaminen pitäisi laskuttaa autoilijoiden kukkarosta, josta jo maksetaan ties mitä palveluja. Autoilun verotuotothan menevät suurimmaksi osaksi muualle kuin liikenteen kehittämiseen.

    Tuntuu siltä, että ainut syy ruuhkamaksuihin on taas yksi keino yrittää rahastaa yksityisautoilijoita?

    Mutta sinähän sen sanoit: ”Ruuhkamaksut ovat rahoituskeino”

    Varsinkin kun kaikille joukkoliikenne ei sujuvuudestaan huolimatta tule ikinä olemaan ratkaisu; lapset harrastuksiin lätkäkasseineen, yrittäjät, perheiden yhteiset ostosreissut… näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.

    Jos ruuhkamaksut ovat voimassa vaikka 0700 - 0900 sekä 1500 - 1700 ymmärrän toki etteivät ne häiritse niin suurta määrää ihmisiä, mutta kuten tämä vuosikausia sitten määrätty ”auton käyttömaksu” sovittiin väliaikseksi epäilen, että tässäkin on tarkoitus rahastaa vähän muutakin kuin ruuhkahuippuja. Infran rakentaminen on niin kallista, että eiköhän se äiti lapsineen matkalla jääkiekko harjoituksiin joudu maksamaan sen ruuhkamaksun vaikkei työmatka-aikana ajaisikaan…

    Omaa autoaan tarvitsevien kannattaa miettiä äänestääkö Vihreää vai jonkun muun väristä puoluetta.


Rehellisyys ja suomen kieli tarpeetonta maahanmuuttajille

17.10.2008 12.35 | Jani Tiainen |

Vaula Norrena Vantaalta (Vihreät) esittää maahanmuuttajille ammattikoulutusta englanniksi.
Työllistyminen joillekin huippuosaajille on kuulemma ollut käsittämättömän vaikeaa kun suomen kieli ei onnistu. Vaula heittää vielä: ”Oppisitko sinä arabiaa”?

Suomessa on keskusteltu tiettyjen maahanmuuttaryhmien integraatiovaikeuksista ja syrjäytymisestä. Enää en ihmettele miksi näin käy kun suomen kieli katsotaan niin vaikeaksi ettei sitä voi oppia! Ilmeisesti valtaväestön pitäisi sitten alkaa opiskelemaan vaikka tuota arabiaa, tai ainakin asetuksella määrätä julkishallinnon virkamiehille Suomen, Ruotsin ja Arabian kielen pakko(?)

Näillä keinoilla tietyistä maista tulevia maahanmuuttajia suorastaan kannustetaan eristäytymään yhteiskunnasta! Vaula haluaa Ruotsin mallin Suomeen?
Vaula vielä kritisoi sitä, kuinka esim. Alkoholilupakokeessa hänen huippuosaaja-kokki tuttavansa joutui lunttamaan päästäkseen siitä läpi. Suomessa kun vaikea kirjakieli ja erityisesti kielioppi estivät hänen huippuvastauksensa. En tosin ole kuullut, että vastaavissa kokeissa varsinaisesti rangaistaan pronominien tai partikkelien väärästä käytöstä. Epärehellisyyttä Vaula ei sen sijaan mitenkään kritisoi ja se varmaankin on maahanmuuttajille sallittua – on nimittäin aika yleinen luonteenpiirre, lieneekö ihan kulttuuriperäinen jota pitäisi itse asiassa suojella? Oletteko koskaan käynyt Lähi-idässä? Esim. Egyptissä rahasta yritettiin antaa joka kerta väärin takaisin. Vaulan logiikalla tällaiset merkittävät henkisen kulttuurin piirteet on varmaan pyrittävä säilyttämään ja tehtävä lakimuutos jossa petoksesta ei rangaista tietyistä kulttuureista tulevia.

Vaula muuten aloittaa tekstinsä: ”Maahanmuuttajien hyysäyksen kieltää yksi ehdokas. Toinen kieltää musliminaisten uimavuoron uimahallin aukioloajan jälkeen. Mitähän seuraavaksi? ” …Vaulan kirjoitus muuten löytyy tästä linkistä.
Minä voin kertoa ja Vaula lienee sen jo huomannutkin lähes 200:lla kommentilla hänen tekstiinsä. Kansa alkaa herätä taistelemaan näitä täysin järjettömiä maahanmuuttoa ilman kritiikkiä rakastavia henkilöitä vastaan. Uskon, että moni järjellä ajatteleva ainakin välttää viimeiseen asti äänestämästä tällaisia henkilöitä tai heidän puoluettaan luettuaan vastaavia tekstejä!

PS. Varmasti oppisin arabiaa jos olisin päättänyt muuttaa asumaan maahan jossa sitä puhutaan. Toiseksi arabiankielisissä maissa maahanmuuttaja elää maan tavalla tai lähtee pois.

Kommentit:

  • Katriina Kajannes kommentoi:
    17.10.2008 13.00 |

    Suomen kieli taantuu kyökkikieleksi, linjasi Tarmo Kunnas. Hyvä että otit asian esille.

    Kotimaisen kirjallisuuden opetus- ja tutkimusvirkaan - yhteen niistä muutamasta joita Suomessa on - jota olen hoitanut pitkään, vaadittiin JY:ssa 1½ vuotta sitten opetusnäyte ENGLANNIKSI. Nimekkäät yliopisto- ja kulttuurimiehet sekä poliitikot ja opiskelijat kirjoittivat silloin asiasta maan lehdissä koko kesän.

    Olen julkaissut netissä ansio- ja julkaisuluetteloni sekä opiskelijapalautteen. Niihin pääsee esim. blogeistani, kuten US:n blogistani, ja kotisivultani. Olen opettanut tulevia opettajia yliopistossa kolmisenkymmentä vuotta ja ihmetellyt maailman menoa nyt toista vuotta työttömän näkövinkkelistä. Olen dosentti eli olen julkaissut laajan väitöskirjan ja yhtä laajan dosentintutkielman.
    www.kajanneskatriina.com

  • lakimiesleskinen kommentoi:
    17.10.2008 14.04 |

    ”Maahanmuuttajien hyysäyksen kieltää yksi ehdokas. Toinen kieltää musliminaisten uimavuoron uimahallin aukioloajan jälkeen. Mitähän seuraavaksi? ”

    Voisin kuvitella että Vaula on kirjoittanut koko artikkelin satiirisena provokaationa, mutta Luoja meitä auttakoon, hän on tosissaan.

    Vaula kyllä kaivoi kuopan itselleen ja koko puolueelleen, tuo kirjoitushan oli stereotypia kaikesta siitä mitä laajasti maahanmuuttopolitiikan järjettömyydestä on kirjoitettu.

    Oi kallis Suomenmaa, äänestäkää harkiten.

  • Katriina Kajannes kommentoi:
    17.10.2008 14.43 |

    Leskiselle: juu kyllä, Suomi yrittää äänestää harkiten. Ja siinä on suurena apuna Uusi Suomi edistäessään keskustelua.


Elinluovutuskortti - Anna elämä!

20.10.2008 13.19 | Jani Tiainen |

Tutkiskellessani elinluovutusjonoissa olevien suurta määrää suhteessa vuosittain tehtäviin leikkauksiin ajattelin, että koska Uuden-Suomen vaaliblogit saavat paljon lukijoita haluan muistuttaa tästä tärkeäksi katsomastani asiasta. Eihän tämä varsinaisesti kuntavaaleihin liity, mutta vaikuttaa meihin jokaiseen.

Täyttäkää elinluovutuskortti / -testamentti ja pitäkää se lompakossanne.

”Elinluovutuskortteja saa apteekeista, terveyskeskuksista, lääkäriasemilta, huoltoasemilta ja Suomen Punaisen Ristin Veripalvelusta. Kortin voi myös tilata maksuttomasta palvelunumerosta 0800 144 441″

…Jonakin päivänä voit tarvita itse uuden maksan, munuaiset tai sydämen…

Suomessa ei pystytä käyttämään läheskään kaikkia siirtokelpoisia elimiä koska liian harvalla ihmisellä on tämä kortti taskussaan. On myös todella vaikea tilanne sekä lääkäreille kuin myös omaisille alkaa keskustella elinluovutuksesta muutamien tuntien sisällä läheisen kuoleman jälkeen. Yksi elinten vähäisyyden mahdollinen seuraamus on ihmisten elinten laiton kauppa, jota järjestäytyneet rikollisryhmät harjoittavat; ne etsivät ja poistavat elimiä kehitysmaissa ja toimittavat ne vastaanottajille Euroopan unionissa.



maanantai 1. syyskuuta 2008

Kunnallisvaalit lähestyvät - Vaalikone Nro. 1

Kunnallisvaalit lähestyvät.

Ensimmäinen vaalikone jossa olen uskollisesti vastannut kysymyksiin on Facebook- palvelussa. Facebook on äärimmäisen suosittu nettiyhteisö ja siellä toteutettu (Sosiaalinen vaalikone) on suhteellisen taitavasti. Uskon monen ehdokkaan tekevän virheen mikäli jättävät sen huomioimatta.
Kysymykset ovat käyttäjien tekemiä, joten joukossa on varsin hulluja ja heikosti suunniteltuja, mutta suurin osa varsin asiallisia sellaisia mitä ns. viralliset vaalikoneet (Hesari, MTV3 ja Yle) eivät ehkä sisältäisi.

Olen nähnyt paljon vaivaa kysymysten kommenttiosioissa täydentääkseni kantaani. Tällä hetkellä parhaan kuvan minusta ja ajatuksistani ehdokkaana saat sieltä.

perjantai 15. elokuuta 2008

Yhdysvalloissa Osa II

Kosteaa ja kuumaa - Jacksonville sijaitsee Floridan pohjois-osassa ja tahan aikaan vuodesta saa on todella substrooppinen. Valitan skandinaavisten nappainten puutetta. Paikallinen kulttuuri ei todellakaan ota huomioon erilaisten vahemmistojen tarpeita. Skandiivin on siis elettava maassa maan tavalla tai sielta pois. Minulla ei tietenkaan ole vaikeuksia sopeutua, ymmarran olevani marginaalinen skandinaavisten aakkosten kayttataja. Ehka jonakin paivana Suomessakin ymmarretaan seka valtavaeston, etta vahemmistojen puolesta ymmartaa tama.

Etela-Ossetian uutisointi on todella mielenkiintoista. Odotin jyrkempaa suhtautumista ja ainostaan Venajaa syyllistavaa politiikkaa, mutta esim. eilen New York times kyseenalaisti moneen otteeseen Georgian toimet ja totesi sen itse asiassa aloittaneen konfliktin.

Keraan koko ajan materiaalia, jotta voin Suomeen palatessani kirjoittaa monesta muustakin kiinnostavasta asiasta joista taalla keskustellaan. Esim. eilen uutisoitiin uusi tutkimus, jonka mukaan perinteinen kaukasialainen (valkoihoinen) vaesto tulee olemaan vahemmisto vuonna 2024. Suurin yksittainen ryhma tuolloin ovat Hispaanit (Miksi ryhmaksi heidat sitten Suomessa katsottaisiinkaan - mielestani heita ei katsota eri kansaks/roduksi ollenkaan).

Trooppinen myrsky lahestyy ikavasti Atlantilla... en toivo aloittavani hurrikaani-blogia ensi viikolla...

tiistai 12. elokuuta 2008

Yhdysvallat

Muutaman tunnin päästä kone Helsinki-Vantaalta nousee ja kääntää nokkansa länteen.

Työmatka Yhdysvaltoihin - kaiken kaikkiaan 15. tai 16. kerta kyseiseen maahan alkaa. Osallistun Yhdysvaltain "Kunniamerkki- ja mitaliyhdistyksen" vuotuiseen tapahtumaan Jacksonvillessa Floridassa, jossa aion pitää esitelmän suomalaisesta palkitsemisjärjestelmästä.

On varmasti mielenkiintoista seurata reaktioita kansainväliseen politiikkaan, olympialaisiin ja sen ohella Kiinan ihmisoikeu(dettomuu)s kritiikkiin tuolta puolelta palloa.

Vaihtelu virkistää.

Yritän parhaani mukaan kirjoittaa matkakuulumisia myös tänne blogiin - viimeistään palattuani 28. elokuuta.

maanantai 4. elokuuta 2008

Suomi menee metsään

Suomi menee metsään - eli miten minusta tuli kunnallisvaaliehdokas

Olen jo vuosia seurannut yhteiskunnallisia asioita tarkasti ja samalla kokenut kaikki vihan ja häpeän tunteet eri muodoissaan. Pitkään ajattelin etten voi taistella tuulimyllyjä vastaan. Lopulta paha olo kasvoi niin suureksi että en enään voinut vain katsoa sivusta, kun isiemme hiellä rakentama ja verellä puolustama rakas kotimaamme muutetaan Euroopan koillisnurkan slummiksi.

Julkinen Terveydenhuolto

Vuosiin en ole edes ajatellut muuta vaihtoehtoa kuin yksityisvastaanottoa - enkä todellakaan ole niin rikas että siihen olisi varsinaisesti rahaa. En tiedä onko minulla ollut poikkeuksellisen huono tuuri (vääriä diagnooseja, vääriä lääkkeitä, komplikaatioita jne.). Edellinen yritykseni kunnalliseen hammaslääkäriin ei kuitenkaan ollut onnesta kiinni - siis yritykseni koska aikoja ei vain ollut ja pyysivät ystävällisesti soittamaan muutaman kuukauden päästä. Onneksi ei ollut akuutti hammassärky...

Olen maailmalla matkaillessani joutunut turvautumaan julkiseen terveydenhuoltoon maissa joita yleisesti pidetään hyvinvointiyhteiskunnan vastakohtina. Onhan Suomessa asiat vielä paremmin, mutta ero kapenee koko ajan.

Haluan, että Suomen julkinen terveydenhuolto saa riittävästi resursseja jotta siitä voidaan taas joskus olla ylpeitä. Hyvinvointiyhteiskunnan alasajo ei voi jatkua tämän pidemmälle.

Maahanmuuttajat, pakolaiset ja suvaitsevaisuus

Uskon, että varsin moni suomalainen ajattelee samankaltaisesti "pakolaisista" ja heidän suhteettomista rikostilastoistaan, varsin surullisesta työllisyystilanteestaan ja siitä kuinka kaikkien heidän ongelmiensa (jopa tehtyjen henkirikosten) syy löytyykin meistä paikallisista. Tästä suvaitsemattomasta yhteiskunnasta joka ajaa ulkopuoliset nurkkaan ja pakottaa heidät purkamaan pahaa oloaan (Vaikka joukkoraiskaamalla...).

Kaiken lisäksi asiasta on tehty niin tulenarka, että sen kritisoiminen johtaa heti syytöksiin suvaitsemattomuudesta, ennakkoluuloista ja rasismista. Suomeen tulevan maahanmuuttajan ei tarvitse "elää maassa maan tavalla" mutta valtaväestön pitää mukautua.

Historia voi kuitenkin opettaa eikä tarvitse mennä kauas menneisyyteen. Esimerkkinä Ruotsi, tuo kansankoti jonka rajoilla on toivotettu tervetulleeksi jo niin paljon vieraita, että ulkomaalaispohjaisen väestön osuus vuonna 2006 oli 23%. Integraatio ei sitten olekaan onnistunut niin hyvin ja kalliiksi tulee. Halukkaat voivat lukea Spydpigenin blogista tarkemmin.
Ruotsi on ohittanut kriittisen pisteen eikä paluuta ole. Suomella on vielä mahdollisuus säilyä turvallisena kotina meille suomalaisille ja välttää Ruotsin ja monen muun EU-maan kohtalo.

Viimeisenä argumenttina vapaamman maahanmuuton puolestapuhujat käyttävät Suomea uhkaavaa työvoimapulaa. Keväällä Taloussanomat kirjoitti maamme tarvitsevan 1.8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2020 mennessä.

"Jotta vanhushuoltosuhde pysyisi nykyisellään, pitäisi Suomeen muuttaa vuosittain noin 140 000 työikäistä ihmistä."

Kukaan ei kuitenkaan kerro mistä nämä koulutetut ja ahkerat ihmiset löytyisivät. Se massa joka maahamme tulisi (lähinnä Afrikasta ja Lähi-idästä) ei poistaisi ongelmaa. Tämän jo olemassa olevan väen työttömyysaste Suomessa on huolestuttava (afgaanit 75%, irakilaiset 73%, somalit 62%, 2006).
Ei ole mitään perusteita että se dramaattisesti nousisi, en nimittäin usko että kyse on työnsaamisen vaikeudesta... He aiheuttaisivat yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuluja kuin hyötyä muista lieveilmiöistä puhumattakaan. Jussi Halla-Aho käsittelee asiaa loistavassa blogissaan laajemmin.

Maahanmuuttoministeri Astrid Thors ja muut laajemman maahanmuuton puolestapuhujat on pysäytettävä.

EU:n mallioppilas

EU:ssa kaikki muut jäsenvaltiot ajavat härskisti omia etujaan ja mallioppilas-Suomi myötäilee koko ajan suurempana nettomaksajana.

Suomessa hihkutaan onnellisuudesta kun saadaan EU:n parlamentissä läpi jokin marginaalinen erityislaki turvaamaan maatamme kuten lisäaika maataloustuille - samaan aikaan muut vetävät härskisti kotiinpäin ja kiristävät toisinaan koko Unionia uhkaamalla torpedoida jonkin yhteisen hankkeen mikäli eivät saa tahtoaan läpi.
Mitä EU:n mallioppilas odottaa saavansa? Vai elävätkö Suomen asioita Euroopan parlamentissa hoitavat ihmiset jo liittovaltiossaan vannoen yhdistyneen Euroopan nimeen?

Tuossa liittovaltiossa ei itsenäistä Suomea ole.